Az Istennel való szövetség kockåzata
"Abban az idĆben mondta az Ăr JĂłzsuĂ©nak: KĂ©szĂts kĆkĂ©seket, Ă©s metĂ©ld körĂŒl ĂșjbĂłl IzrĂĄel fiait!" JĂłzsuĂ© 5:2
Ăj korszak kezdĆdik Izrael szĂĄmĂĄra. A pusztai vĂĄndorlĂĄsnak visszavonhatatlanul vĂ©ge, hiszen a nĂ©p kenyeret ehetett immĂĄr a föld termĂ©sĂ©bĆl Ă©s mĂĄsnap megszƱnik a manna (2MĂłz 16:35). Isten gondoskodĂĄsĂĄnak egyik mĂłdja 40 Ă©ven ĂĄt a napi mannĂĄban nyilvĂĄnult meg, Ă©s ez a korszak ezennel lezĂĄrult. A mindennapi mannĂĄt levĂĄltja a mindennapi kenyĂ©r, Isten gondoskodĂĄsĂĄnak egy rĂ©grĆl ismert, de mĂ©gis Ășj formĂĄja.
Ennek az Ășj korszaknak a kezdetĂ©n, a honfoglalĂĄs hajnalĂĄn az Istennel valĂł szövetsĂ©gĂŒket kell elĆször rendezniĂŒk, mielĆtt bĂĄrmibe belefognĂĄnak. A körĂŒlmetĂ©lĂ©s Ă©s a pĂĄska ezt fejezi ki. MiĂ©rt fontos ez? Mert az, hogy a szĂvĂŒk kiĂ©, kihez tartoznak, kinek valljĂĄk magukat, mindent meghatĂĄroz. Hogyan fognak tudni kĂŒlönben megĂĄllni a kĂsĂ©rtĂ©sekben, hogy teljes szĂvvel engedelmeskedjenek Istennek, akkor is, ha ez nehĂ©z, ha ez sokba kerĂŒl? Olyan terĂŒletre lĂ©pnek, ahol az ellensĂ©g lakik a bĂĄlvĂĄnyaival Ă©s a gonosz szokĂĄsaival, magatartĂĄsĂĄval. Ha nem kötelezik el magukat, nem ragaszkodnak Isten parancsaihoz, akkor el fogjĂĄk hajlĂtani Ćket ezek a bĂĄlvĂĄnyok, szokĂĄsok, Ă©s aprĂĄnkĂ©nt feladnak a hitĂŒk tartalmĂĄbĂłl, a nyomĂĄs alatt elkerĂŒlhetetlennek tƱnĆ kompromisszumokat kötnek, vagyis elvĂĄltoznak. Hasznos szĂĄmunkra is ez az ĂŒzenet, hogy teljes szĂvƱ elkötelezettsĂ©g kell, amikor az ember ellensĂ©ges terĂŒleten jĂĄr, Ă©l, hogy el ne hajoljunk IstentĆl.
A hĂvĆ ember szĂĄmĂĄra termĂ©szetesnek tƱnik Isten igĂ©nye hĂĄt, hogy nĂ©pe metĂ©lkedjen körĂŒl Ă©s tartsĂĄk meg a pĂĄskĂĄt: vagyis emlĂ©kezzenek meg az Istennel valĂł szövetsĂ©gkötĂ©srĆl Ă©s Isten szabadĂtĂĄsĂĄrĂłl. Nincs semmi meglepĆ Isten parancsĂĄban. De van egy kis bökkenĆ! Isten kĂ©rĂ©se Ă©letveszĂ©lyes, vĂ©gtelen kockĂĄzatos bizalomprĂłba. Az 1. vers beszĂĄmol arrĂłl, hogy hĂre lett annak, hogy Izrael csodĂĄlatos mĂłdon ĂĄtkelt a JordĂĄnon. Az ellensĂ©g elĆl nincs rejtve a jelenlĂ©tĂŒk. Az ellensĂ©g terĂŒletĂ©n vannak, a JordĂĄn bezĂĄrult mögöttĂŒk, nem hagyva menekĂŒlĂ©si Ăștvonalat, Ă©s most Isten azt kĂ©ri tĆlĂŒk, hogy tegyĂ©k magukat, az egĂ©sz sereget, az összes fĂ©rfit több napra harckĂ©ptelennĂ© a körĂŒlmetĂ©lĂ©s nyomĂĄn jelentkezĆ seblĂĄzzal (8.vers, vö. 1MĂłz 34:25). Ebben a helyzetben nemcsak a ragaszkodĂĄs kifejezĂ©se hĂĄt a körĂŒlmetĂ©lkedĂ©s, hanem a âvĂ©dtelennĂ© teszem Ă©s ezzel kiszolgĂĄltatom magam Nekedâ bizalmĂĄĂ© is.
ĂrezzĂŒnk ennek a sĂșlyĂĄt. Isten nem vĂĄltozott. Ma is ragaszkodĂĄst Ă©s teljes bizalmat vĂĄr minden gyermekĂ©tĆl, mert ellensĂ©ges terĂŒleten hƱsĂ©ggel megmaradni, gyĆzelmeket aratni, csodĂĄkat megĂ©lni, Isten tĂĄmogatĂł jelenlĂ©tĂ©t ĂĄtĂ©lni, Ă©szlelni csak Ăgy lehet. A âKözĂ©nk tartozol, vagy ellensĂ©geinkhez?â kĂ©rdĂ©sre nem is lehet mĂĄs Isten kĂŒldöttje vĂĄlasza, mint a nem, mert Isten nem rĂ©szre hajlĂł. Nem Ć van Ă©nvelem az Ă©n utaimban, amiket Ă©n kitalĂĄlok, hanem Ă©n lehetek Vele. Nem Ć szegĆdik mellĂ©m, hanem Ă©n követem Ćt. âOldd le sarudat a lĂĄbadrĂłl, mert szent az a hely, ahol ĂĄllsz.â MĂłzesnek is ezzel a mondattal kezdĆdött a kĂŒldetĂ©se. KezdjĂŒk mi is a napot a ragaszkodĂĄsunk Ă©s teljes bizalmunk kifejezĂ©sĂ©vel Isten felĂ©.